FileSender - Technical FAQ

Kan ik FileSender gebruiken, zelfs als mijn organisatie geen lid is van de Belnet R&E Federation?
Hoe weet ik of mijn organisatie lid is van de Belnet R&E Federation?
Als mijn organisatie lid is van de Belnet R&E Federation, hoe kan ik dan FileSender?
Wat is het verschil tussen FileSender en andere tools voor het verzenden van grote bestanden?
Werkt FileSender op een tablet of smartphone?
Kan ik meerdere bestanden tegelijk versturen?
Wat zijn de algemene aanbevelingen?
Hoelang blijft mijn bestand beschikbaar voor download door de ontvanger?
Ik heb het uploaden van een bestand onderbroken. Moet ik opnieuw beginnen?

Over veiligheid

Is FileSender in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de EU?
Hoelang bewaart u mijn persoonsgegevens?
Zijn de host-bestanden veilig?
Ik heb een bestand naar de verkeerde persoon gestuurd. Kan ik mijn downloadlink annuleren?
De downloadtermijn is vervallen. Kan ik het bestand toch nog terugkrijgen?
Waarom worden mijn gegevens versleuteld?
Als mijn bestand versleuteld is, hoe kan de ontvanger dan toegang krijgen tot de inhoud?
Hoe veilig is de versleuteling?
Wat is end-to-end-versleuteling?

Over de interface

Hoe kan ik verbinding maken met de FileSender-interface?
Hoe kan ik de taal van de interface wijzigen?
Hoe kan ik zien of mijn bestand is geüpload?
Kan ik een samenvatting van mijn verzonden items bekijken in de interface?
Kan ik de tijdlijn en status van mijn verzonden items controleren?
Kan ik de ontvanger een herinnering sturen?
Kan ik de beschikbaarheidsduur van verzonden bestanden verlengen?
Kan ik tijdens de verzending van een bestand nog ontvangers toevoegen?

Kan ik FileSender gebruiken, zelfs als mijn organisatie geen lid is van de Belnet R&E Federation?

Nee, u moet lid zijn van de Belnet R&E Federation om u bij FileSender aan te melden.

Hoe weet ik of mijn organisatie lid is van de Belnet R&E Federation?

U kunt de lijst van aangesloten organisaties raadplegen via deze link: Deelnemers.

Als mijn organisatie lid is van de Belnet R&E Federation, hoe kan ik dan FileSender?

Als uw organisatie lid is, hebt u via uw aanmeldingsgegevens voor de Belnet R&E Federation toegang tot de interface. Als het niet werkt, dient u contact op te nemen met uw lokale IT-systeembeheerder. Hij zal documentatie hebben ontvangen voor de configuratie van FileSender in uw organisatie.

Wat is het verschil tussen FileSender en andere tools voor het verzenden van grote bestanden?

Belnet FileSender wordt beheerd door Belnet en de bestanden worden opgeslagen op onze eigen servers in België die verbonden zijn met onze backbone. Het FileSender-project is opensource FileSender.

Werkt FileSender op een tablet of smartphone?

Ja, op voorwaarde dat u een recente versie van een courante browser gebruikt. Versleuteling is niet gegarandeerd.

Kan ik meerdere bestanden tegelijk versturen?

Ja, u kunt tot 100 bestanden tegelijk versturen (u kunt echter maximaal 5 TB per keer versturen, met een quotum van 6 TB per account).

Wat zijn de algemene aanbevelingen?

  • Wij raden aan de recentste versie van Firefox, Chrome of Safari te gebruiken, omdat deze webbrowsers bekend staan als veilig en betrouwbaar.
  • Schakel uw advertentieblokker of 'no-JavaScript'-extensie uit voor https://filesender.belnet.be.
  • Gebruik een bekabelde verbinding (of een wifiverbinding als u een sterk signaal hebt) voor het uploaden of downloaden van grote bestanden (> 1 GB).
  • Bestandsversleuteling wordt niet ondersteund door Internet Explorer maar wel door "Edgemium".
  • Ook zijn er smartphones en tablets waarop bestandsversleuteling niet werkt.

Hoelang blijft mijn bestand beschikbaar voor download door de ontvanger?

Standaard is dat 7 dagen, maar u kunt de termijn zelf kiezen, gaande van 1 dag tot 60 dagen.

Ik heb het uploaden van een bestand onderbroken. Moet ik opnieuw beginnen?

Nee, u kunt het uploaden onderbreken en later hervatten. Het is echter niet altijd mogelijk om een bestand te herstellen.

Over veiligheid

FileSender in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de EU?

Ja, FileSender is AVG-conform.

Hoelang bewaart u mijn persoonsgegevens?

FileSender slaat geen persoonsgegevens op, behalve de informatie die nodig is voor de verzending zelf, namelijk het e-mailadres en IP-adres. Deze adressen worden tot twee maanden na de verzending bewaard. De aanmelding en autorisatie verlopen via de Federation-dienst. Zie de pagina over vertrouwelijkheid op de interface.

Zijn de host-bestanden veilig?

Ja, de servers zijn eigendom van en worden beheerd door Belnet, in overeenstemming met de hoogste veiligheidsnormen.

Ik heb een bestand naar de verkeerde persoon gestuurd. Kan ik mijn downloadlink annuleren?

Ja, u kunt de ontvanger of het verzonden bestand op elk moment verwijderen.

De downloadtermijn is vervallen. Kan ik het bestand toch nog terugkrijgen?

Nee, zodra de downloadtermijn is verstreken, wordt het bestand van de server verwijderd zonder enige mogelijkheid om het terug te krijgen.

Waarom worden mijn gegevens versleuteld?

De versleuteling van gegevens voegt een beveiligingslaag toe voor het geval iemand toegang krijgt tot onze servers. Er is een limiet van 2 GB per bestand voor de versleuteling. Versleuteling wordt niet ondersteund door de Microsoft-browsers Internet Explorer maar wel door "Edgemium".

Als mijn bestand versleuteld is, hoe kan de ontvanger dan toegang krijgen tot de inhoud?

U dient hem het versleutelingswachtwoord per sms of telefonisch mee te delen.

Hoe veilig is de versleuteling?

Wij gebruiken een end-to-end AES-GCM-versleuteling.

Wat is end-to-end-versleuteling?

Het bestand wordt lokaal versleuteld, de versleutelde versie wordt verzonden en op onze servers opgeslagen en de ontvanger downloadt de versleutelde versie en bekijkt deze in zijn browser.

Over de interface

Hoe kan ik verbinding maken met de FileSender-interface?

Meld u aan met uw logingegevens voor Belnet R&E Federation en gebruik vervolgens de volgende URL om verbinding te maken met de FileSender-interface.

Hoe kan ik de taal van de interface wijzigen?

Klik op "Mijn profiel" in het menu linksboven en wijzig de taal.

Hoe kan ik zien of mijn bestand is geüpload?

U kunt ervoor kiezen om na elke stap van het proces een rapport te ontvangen. Daarnaast hebt u via de portaalsite toegang tot de status van de bestanden en downloads. Aan het eind van de upload verschijnt er een klein pop-upvenster en wordt het geüploade bestand weergegeven in uw upload.

Kan ik een samenvatting van mijn verzonden items bekijken in de interface?

Klik na verzending op het kleine plusteken om uw verzonden items te bekijken.

Print screen interface "interface"

Kan ik de tijdlijn en status van mijn verzonden items controleren?

U kunt de verzendstatus controleren in het deel "Mijn Transfers" section if you click on "Bekijk de transfer logs" klikt.

Print screen interface "Transfers audit"

U kunt ook de activiteiten van de ontvanger en een specifiek bestand controleren. Klik in beide gevallen op de pijl die naar links wijst.

Interface ontvangers

Kan ik de ontvanger een herinnering sturen?

Ja, klik op het pictogram "verstuur herinnering" icon.

Kan ik de beschikbaarheidsduur van verzonden bestanden verlengen?

U kunt de beschikbaarheidsduur van een bestand met 5 dagen en daarna met 3 dagen verlengen. Klik daarvoor op het kalenderpictogram in de kolom 'Acties'.

Kan ik tijdens de verzending van een bestand nog ontvangers toevoegen?

Zolang de verzending nog niet is voltooid, kunt u nog ontvangers toevoegen via de interface. Klik daarvoor op het enveloppictogram in de kolom 'Acties'.


 

Toegang tot onze FileSender-interface

Copyright © 2020 Belnet.