Belnet is voortdurend op zoek naar nieuw talent. Ook tijdens de coronacrisis slaagden we erin om ons team uit te breiden. Dirk, William en Freya vertellen hoe het was om te solliciteren tijdens corona en hoe zij hun eerste weken en maanden bij Belnet hebben ervaren.
Welke job oefenen jullie uit bij Belnet?
Dirk: “Ik ben recent gestart als Product Manager. Mijn job is heel gevarieerd, gaande van het uitwerken van nieuwe diensten, het bepalen van de prijszetting, de uitwerking van business cases tot het beheer van de volledige product lifecycle. De noden van onze klanten staan centraal in dit hele proces.”
William: “Ik heb het ITSM-team binnen Belnet vervoegd als IT Process Manager. Ik zorg er onder meer voor dat de continuïteit van onze serviceprocessen wordt verzekerd. Ook in mijn job is de interactie met klanten heel belangrijk.”
Freya: “Sinds kort maak ik deel uit van het HR-team, waarbinnen ik verantwoordelijk ben voor de interne communicatie, zoals de nieuwsbrief, het intranet, het communicatieplan... Daarnaast sta ik ook in voor opleidingen. Variatie troef dus!”
Waarom hebben jullie bij Belnet gesolliciteerd? Wat sprak jullie aan in de functie?
Dirk: “Ik kende Belnet al langer via mijn vorige job bij een telecomproducent. Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging nam ik contact op met enkele medewerkers van Belnet om te peilen naar de organisatiecultuur.
Dirk Osstyn - Product Manager
Het werd me toen snel duidelijk: daar wil ik werken! Ik had al wat ervaring als Product Manager en begreep dat de functie bij Belnet een mooie uitdaging inhield. De combinatie van deze factoren maakte dat ik er voor 100% ben voor gegaan.”
William: “Ik heb een 10-tal jaar ervaring in de telecomsector en werkte voordien als zelfstandige. Ik miste uitdagingen en opportuniteiten en wilde daarom graag opnieuw als werknemer aan de slag. De vacature bij Belnet sprak me meteen aan.”
Freya: “Sowieso wilde ik na mijn opleiding Meertalige Bedrijfscommunicatie ergens inhouse aan de slag, zo kan je echt meegroeien met een bedrijf. Daarnaast gaf ik de voorkeur aan een dienstverlenende organisatie in plaats van een puur commercieel bedrijf. Belnet paste helemaal in dat plaatje. Met betrekking tot de functie sprak vooral het aspect interne communicatie me aan. Mensen inspireren en verbinden met elkaar én de organisatie vind ik een heel boeiende opdracht.”
Hoe verliep het sollicitatieproces? Hoe was het om te solliciteren tijdens de coronacrisis?
Dirk: “Ik heb het geluk gehad dat ik nog een gesprek op het kantoor van Belnet kon hebben, net voor de coronacrisis volop toesloeg. De eerste indruk is belangrijk, ook voor een werknemer. Bij Belnet zat het onmiddellijk goed: de aangename ontvangst en het open gesprek bevestigden het beeld dat ik vooraf had. De volgende stappen liepen wat vertraging op. De coronamaatregelen hadden een grote impact op de Selorprocedures. Het Belnet HR-team heeft hemel en aarde bewogen om een oplossing te vinden, en uiteindelijk werd de test bij Selor vervangen door een voorbereiding op papier en een online gesprek.”
William: “Ik heb de testen bij Selor nog kunnen afleggen net voor de lockdown. De eerste stap was een generieke screening. Daarna volgde een meer praktische test die uit meerdere delen bestond: een schriftelijke test die peilde naar mijn ITSM-kennis gevolgd door een interview met de HR Manager, mijn coördinator en een collega uit het ITSM-team. Daarna nog een situationele beoordelingstest op de pc. Eind maart kreeg ik de resultaten. Door de coronamaatregelen liepen de administratieve procedures nadien wel wat vertraging op.”
Freya Goeminne - HR & Internal Communication
Freya: “Mijn sollicitatie vond plaats tijdens de eerste piek van de coronacrisis. Gezien telewerk de norm was, verliep het sollicitatiegesprek via videocall. Online solliciteren heeft zijn voor- en nadelen. Ik vond het jammer dat ik de sfeer niet kon opsnuiven om een eerste indruk te krijgen van de bedrijfscultuur. Anderzijds voelde ik me wel zelfzekerder door in mijn vertrouwde omgeving te kunnen solliciteren. Na het gesprek kreeg ik nog een case study. Die liet me toe om iets praktisch in te leveren en te tonen hoe ik de zaken zou aanpakken. Kort daarna kreeg ik het goede nieuws dat ik de job had!”
Hoe verliep jullie eerste werkdag?
Dirk: “Ik werd verwelkomd door een collega van de HR-unit en mijn coördinator. Verder was er bijna niemand op kantoor aanwezig. Toch had ik meteen het gevoel heel welkom te zijn: alles werd op korte termijn volledig opgezet zodat ik vanaf dag 2 al thuis kon werken. Ik kreeg ook de nodige praktische info mee en een inleiding in mijn nieuwe job.”
William: “Vooraf ontving ik duidelijke richtlijnen: afstand houden, een mondmasker dragen, met de wagen komen, enz. Het was best bijzonder om in dergelijke omstandigheden aan een nieuwe job te beginnen. Ik kreeg een rondleiding maar de kantoren waren leeg, heel vreemd! Bovendien wist ik nog niet precies wanneer ik mijn collega's zou kunnen ontmoeten.”
Freya: “Ik ben gestart op 3 augustus, en mocht die dag ook naar kantoor komen. De eerste uren werd ik geholpen door een collega om alle ICT-zaken in orde te brengen. Daarna werd ik onthaald door mijn coördinator, die me inleidde in de wereld van HR en mijn specifieke takenpakket verduidelijkte. Het onthaal was erg vlot en goed geregeld.”
“Ondanks de bijzondere omstandigheden voelden we ons meteen welkom”
Dirk, Freya en William
En de kennismaking met jullie nieuwe collega’s?
Dirk: “Als ik het in één zin kan samenvatten: ik voelde me direct welkom. Mijn beeld van de organisatiecultuur werd onmiddellijk bevestigd: Belnet is één grote familie waarin je als “nieuweling” meteen wordt opgenomen. Je stem wordt gehoord, je mening is belangrijk en collega’s beschouwen je ervaring uit het verleden als een verrijking.”
William: “De kennismaking met mijn collega's verliep voornamelijk via videoconferentie. Binnen mijn team houden we doorgaans op maandag een teamvergadering, dus ik had vanaf de eerste dag het geluk om op de namen van mijn collega's een gezicht te kunnen plakken.”
Freya: “Via videocall heb ik heel regelmatig contact met mijn rechtstreekse collega’s of andere teams, zo leer ik hen ook vanop afstand beter kennen. Hopelijk kunnen we elkaar binnenkort ook allemaal “in het echt” ontmoeten!”
Hoe heb jullie je eerste weken/maanden bij Belnet ervaren?
Dirk: “Heel aangenaam! Stiekem stelde ik mezelf ook de vraag: Waarom heb ik hier niet eerder gesolliciteerd? Ik kijk al uit naar het moment dat we allemaal opnieuw op kantoor mogen werken. Videogesprekken zijn een goede aanvulling en zonder technologie waren we niet in staat geweest te starten bij Belnet, maar niets vervangt persoonlijk contact en menselijke warmte!”
William: “Door de bijzondere omstandigheden waren de eerste weken toch behoorlijk moeilijk. De eerste dagen heb ik veel gelezen om me in te werken in mijn nieuwe job. Ik had het geluk dat mijn coördinator erg beschikbaar was: tijdens die eerste week overlegden we dagelijks. Ook had hij online meetings met al mijn collega's ingepland zodat iedereen me zijn functie binnen het team kon uitleggen.”
Freya: “Heel wat collega’s heten me spontaan welkom in ons eerste contact en zijn heel hulpvaardig en vriendelijk. Dat alles zorgt ervoor dat ik mij begin thuis te voelen! Ook de infosessies die vanuit elk departement georganiseerd worden vind ik een echte plus. Ik waardeer het ook enorm dat mijn teamgenoten altijd klaarstaan om mij te ondersteunen waar nodig!”
Hebben jullie nog een leuke anekdote ?
Dirk: “Het feit dat je veel mensen leert kennen op afstand, zorgde soms voor grappige situaties wanneer ik de betrokken collega’s ‘in het echt’ ontmoette op kantoor. Zo kwam op een gegeven moment een collega van Accounting langs om me te begroeten. Ik moest helaas antwoorden dat ik haar niet onmiddellijk herkende. Ik had al meerdere videocalls met haar gehad, maar haar nog nooit ontmoet in een Belnet omgeving…”