Emmanuel de Vinck , Senior Project Manager
Sinds begin mei 2021 versterkt Emmanuel het PMO-team als Senior Project Manager. Hij vertelt ons hoe hij zijn onthaal bij Belnet heeft ervaren en geeft een woordje uitleg te geven over de projecten waar hij mee bezig is.
Wat trok jou aan in Belnet?
“Een aantal samenvloeiende factoren hebben ervoor gezorgd dat ik bij Belnet terechtkwam. In eerste instantie wilde ik mijn kennis en kunnen graag meer inzetten in een maatschappelijk georiënteerde organisatie. Daarnaast is Belnet ook een structureel grotere organisatie dan mijn vorige job, wat zich uit in projecten met een zekere concrete impact.
In de functie van Senior Project Manager binnen Belnet kan ik projecten van a tot z beheren, werkelijk van oorsprong tot eindresultaat. Ook de technologische sector waarbinnen Belnet actief is, was voor mij een aantrekkelijke factor: er vallen steeds nieuwe zaken te ontdekken en ik was in het verleden ook al actief binnen de IT.”
Over welke projecten ontferm je je momenteel voornamelijk?
“Twee grote en ook langdurige projecten zijn aan mij toegewezen: het BNIX-project en de Next Generation Service Desk. Het eerstgenoemde houdt in dat we van netwerktype zullen veranderen naar een technisch hoger niveau, wat meer flexibiliteit biedt voor onze klanten.
De Next Generation Service Desk is een project dat al een aantal keer werd voorgesteld, maar waarvan het resultaat nog niet helemaal af was. Daarom werd er recent een versnelling hoger geschakeld met de workshops. Het is een project waaraan ik heel concreet kan bijdragen: met veel partijen onderhandelen en volop mijn human skills en engagement inzetten, opdat het een project wordt waarbij alle partijen de voordelen ervaren.”
Hoe heb je je onthaal ervaren bij Belnet, wat zich nog steeds binnen de verplichte telewerkperiode afspeelde?
“Het onthaal binnen Belnet was desondanks het telewerk zeker hartelijk. Ik maak er uiteraard wel gebruik van om sinds het mogelijk is een tweetal keer per week naar kantoor te komen om collega’s in levende lijve te ontmoeten. Het blijft toch een andere relatie om met iemand in het echt een woordje te wisselen dan via video.
Ook binnen PMO verliep het onthaal zeer goed, vanaf het begin werd ik gebrieft en kreeg ik voldoende info om aan de slag te kunnen gaan. Mijn team stond ook steeds klaar voor vragen van mijn kant.”
Je was ook één van de eerste Belnetters die een Belnet Buddy toegewezen kreeg vanaf het begin, was dit voor jou een meerwaarde?
“Ik vind het Belnet Buddy-systeem zeker waardevol. Het is fijn om te weten dat er iemand is. Omdat ik al heel wat jaren ervaring op de teller heb staan, kan ik mij inbeelden dat het vooral voor schoolverlaters of iets jongere werknemers een stimulans kan zijn om nog sneller hun weg te vinden.”
Hoe zou je je impressies over de Belnet-cultuur in een paar zinnen samenvatten?
“Wat mij vooral opgevallen is, is dat er een heel open sfeer heerst: het was gemakkelijk om contacten te leggen - zeker voor een transversale functie als PM, het management is heel bereikbaar en eigenlijk kan iedereen een project brief indienen. Dit alles creëert een vrijheid om zich uit te drukken die gegarandeerd creatie en innovatie stimuleert.
Belnet is daarnaast ook een oplossingsgerichte organisatie, die niet enkel vertrouwt op de grote systemen, maar waarbij de medewerkers ook samen op zoek gaan naar die oplossingen. Zo vind ik dat we intern de juiste mentaliteit hebben om co-creatie en dergelijke naar buiten toe te bewerkstelligen.”