Tijdens de nacht van 13 op 14 januari 2020 werden er geplande werkzaamheden op ons netwerk uitgevoerd. Het ging om een software-upgrade van de optische switches in de knooppunten van Hasselt, Brugge en Kortrijk. De werkzaamheden, uitgevoerd door onze optische leverancier, hebben een incident veroorzaakt waarbij deze drie knooppunten geïsoleerd geraakten van het Belnet-netwerk. Al onze klanten die voor hun connectiviteit uitsluitend afhankelijk zijn van één of meerdere van deze knooppunten, verloren volledig hun verbinding. Het ging om 17 van de 230 Belnet-klanten.
Crisisprocedures opgestart
Belnet heeft onmiddellijk zijn incidentprocessen opgestart en alle rechtstreeks geïmpacteerde klanten zo snel als mogelijk ingelicht. In overeenstemming met onze procedures hebben wij het incident vervolgens geëscaleerd naar crisisniveau.
Ook heeft ons netwerkdepartement een stapsgewijze escalatie doorgevoerd naar onze optische leverancier. In nauwe samenwerking met hen werd er parallel aan verschillende oplossingen gewerkt om de connectiviteit zo snel mogelijk te herstellen.
Sinds dinsdagnamiddag 14 januari heeft het Belnet-team gradueel de connectiviteit kunnen herstellen voor de geïmpacteerde klanten. Omstreeks 4 uur 's nachts was het Belnet-netwerk opnieuw 100% operationeel.
Verdere stappen
Alle geplande wijzingen op het Belnet-netwerk vinden plaats volgens strikte procedures en voorafgaande testen. Het incident van 14 januari is een uitzonderlijke gebeurtenis.
Belnet voert momenteel samen met zijn optische leverancier grondige analyses uit om de exacte oorzaak van het incident te achterhalen en zal de nodige maatregelen nemen om een gelijkaardig incident in de toekomst te vermijden. De geïmpacteerde Belnet-klanten hebben ondertussen een eerste gedetailleerd incident rapport ontvangen en zullen verder op de hoogte gebracht worden.