Belnet, dat zijn 85 enthousiaste collega’s met verschillende expertises en achtergronden. Sommigen net aan boord, anderen met al een hele carrière achter zich. Voor Incident Manager Fernando De Acetis en ICT System Manager Gerd Nicasie loopt het avontuur bij Belnet stilaan ten einde. Vooraleer ze met pensioen gaan, blikken we met hen even terug op hun loopbaan.
Welk parcours hebben jullie afgelegd vooraleer jullie bij Belnet aan de slag gingen?
Fernando: “Ik heb 33 jaar voor grote IT-bedrijven in de privésector gewerkt, waar ik verschillende functies heb uitgeoefend. Aangezien het bedrijf waarvoor ik initieel werkte telkens werd overgenomen door een andere speler, heb ik in feite steeds voor hetzelfde bedrijf gewerkt. Mijn laatste werkgever voor Belnet was HP.”
Gerd: “Ik heb 26 jaar voor de Amerikaanse financiële krant The Wall Street Journal in Brussel gewerkt. Toen ik werd aangeworven in 1981, was ik één van eerste werknemers. Ik startte destijds als technieker. IT stond nog in zijn kinderschoenen: computers waren grote ‘bakken’ die we moesten herstellen met een soldeerbout. Ik herinner me dat ik nog op de allereerste PC van IBM heb gewerkt, die omgerekend zo’n 7500 euro had gekost! Later stond ik ook in voor installaties. Mijn loopbaan bracht me meermaals naar de verschillende vestigingen van de krant over heel Europa. Toen de Wall Street Journal in handen kwam van mediamagnaat Rupert Murdoch, verhuisde hij alles naar Londen en kregen de 60 personeelsleden in Brussel collectief ontslag.”
Hoe zijn jullie bij Belnet terechtgekomen?
Gerd: “Nadien heb ik intensief gesolliciteerd. Ik denk dat mijn CV Belnet aansprak omdat ik in mijn vorige functie verantwoordelijk was voor het datacenter, de elektriciteit, de UPS, generator, airco en branddetectie. Belnet ging op dat moment net verhuizen naar een nieuw gebouw aan de Louisalaan en mijn expertise in noodstroomvoorzieningen, elektriciteit, … kwam van pas. Ik werkte ook mee aan de bouw van het datacenter.”
Ferrnando: “In 2014 besloot ik om HP te verlaten omdat ik me niet meer kon vinden in de bedrijfscultuur. Mijn plan was om als zelfstandig consultant aan de slag te gaan. Maar op een gegeven moment zag ik dat Belnet een IT Service Manager zocht en die vacature wekte mijn interesse. Mijn eerste indruk was zeer positief en de gesprekken die volgden tijdens mijn sollicitatie bevestigden die indruk. Ik vond het knap dat een kleine organisatie zoals Belnet zijn processen wou structureren en optimaliseren, dat zorgt voor kwaliteit en professionalisme. Op een dag kreeg ik een telefoontje van de HR-verantwoordelijke: ik was de eerste geslaagde van de selectieprocedure en ze wilde weten of ik nog steeds geïnteresseerd was om te starten. Ik besloot om de uitdaging aan te gaan en mijn plannen als zelfstandige opzij te zetten. Ik heb nog geen moment spijt gehad van die keuze.”
“Ik ben fier om te hebben bijgedragen aan de evolutie en de professionalisering van onze processen”
Fernando De Acetis, Incident Manager
Hoe hebben jullie je job zien evolueren?
Fernando: “Toen ik bij Belnet begon, was er nog geen apart ITSM departement. Ik maakte deel uit van het Services team en stond alleen in voor de supervisie van de Service Desk en de bestaande processen rond incident management. Daarnaast werd ik meteen ingeschakeld om het Service Description Document uit te werken voor een grootschalig project. In 2017 besliste Belnet om een aparte ITSM unit op te richten. Onze uitdaging was om de bestaande processen verder uit te bouwen en te professionaliseren. Gaandeweg hebben we heel wat nieuwe processen opgezet zoals problem management en change management en is de ITSM cel uitgegroeid tot een team van 8 collega’s en één externe consultant. Ik ben fier om te hebben bijgedragen aan de evolutie en professionalisering van onze processen.”
Gerd: “Toen ik startte in het ICT-Logistics team waren we met 4 collega’s. Er was geen echte rolverdeling, iedereen deed verschillende soorten taken. Ondertussen zijn we met 7 en heeft elke collega een specifiekere rol gekregen. Zelf ben ik verantwoordelijk geworden voor ons CRM-systeem en andere applicaties. In het Platinum-gebouw was ik ook verantwoordelijk voor het beheer van het datacenter: dat omvatte de brandbeveiliging, het toegangsbeheer, de UPS en generator. Alles hangt nu veel meer samen dan vroeger en is ook een pak complexer geworden. Security is momenteel één van onze belangrijkste uitdagingen.”
Hoe zouden jullie de sfeer bij Belnet omschrijven?
Fernando: “Er heerst veel respect bij Belnet en een ‘open door policy’: op welk niveau in de hiërarchie je je ook bevindt, je kan altijd aankloppen bij het management om je ideeën te delen. Het informele contact op alle niveaus maakt dat Belnet een heel familiale organisatie is waar iedereen elkaar kent en met de voornaam aanspreekt”.
Gerd: “Belnet is een organisatie met fijne collega’s die klaarstaan om elkaar te helpen. Toen ik pas was gestart, moest ik me inwerken in Linux. Dat was niet evident maar mijn collega’s hebben me goed geholpen. Het informele aspect is ook eigen aan Belnet: door een babbel aan de koffiehoek en ’s middags samen te lunchen leren we elkaar op een andere manier kennen. De events die Belnet voor zijn medewerkers organiseert stimuleren de groepssfeer enorm. Ik waardeer ook de mogelijkheid tot telewerk, dat bij Belnet al lang voor corona was ingeburgerd. Af en toe thuis kunnen werken geeft rust en extra energie.”
Welk advies zouden jullie geven aan collega's die hun carrière bij Belnet beginnen?
Gerd: “Iemand die nieuw start, is vaak onder de indruk. Ik zou zeggen: neem je tijd, stel vragen – de collega’s zijn heel aanspreekbaar - en dan komt het vanzelf wel in orde. Neem ook zelf initiatief. Wil je je bijscholen? Wees dan proactief en ga op zoek naar een cursus.”
Fernando: “Het is belangrijk dat ze naar Belnet komen om iets te doen dat hen interesseert én motiveert. Belnet biedt heel wat mogelijkheden, zelfs meer dan in de privésector. Je kan opleidingen volgen en elke dag iets bijleren. Grijp die kansen!”
“Belnet is een familiale organisatie met fijne collega’s die klaarstaan om elkaar te helpen”
Gerd Nicasie, ICT System Manager
Last but not least: wat zijn jullie plannen als jullie met pensioen gaan?
Fernando: “Ik hoop wat meer tijd te kunnen besteden aan mijn hobby’s: tennis, reizen maar ook tuinieren en klussen. Ik zie mezelf ook vrijwilligerswerk doen: thema’s zoals dierenwelzijn en het milieu liggen me na aan het hart. Ten slotte hou ik ervan om voortdurend bij te leren, ik zal dus ongetwijfeld nog cursussen volgen.”
Gerd: “Ik doe al meer dan 20 jaar aan fitness. Na mijn pensioen zal ik daar zeker mee bezig blijven. Ik ga ook blijven computeren en support bieden aan vrienden en familie: zij weten me nu ook al te vinden wanneer ze een computerprobleem hebben. Verder hoop ik veel musea te bezoeken en citytrips te maken. En ik kijk ernaar uit om meer tijd door te brengen aan zee, waar we een studiootje hebben.”